1- روانشناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور تهران جنوب، تهران، ایران ، farzaneh.ramezanpoor@gmail.com
2- روانشناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
چکیده: (2305 مشاهده)
این پژوهش با هدف الگوی ساختاری کمالگرایی خودانتقادانه و نشانگان افسردگی، اضطراب و استرس نقش واسطهای اجتناب تجربهای و نشخوار فکری انجام شد. جامعهی آماری این پژوهش تمام دانشآموزان دورهی دوم متوسطهی شهرستان نورآباد (دلفان) بودند. 380 نفر از دانشآموزان مقطع متوسطهی دوم شهرستان نورآباد (دلفان) به مقیاس کمالگرایی چندبعدی (MPS)، پرسشنامهی چندبعدی اجتناب تجربی (MEAQ)، پرسشنامهی نشخوار فکری- تأمل (RRS) و پرسشنامهی افسردگی، اضطراب و استرس (DASS-21) پاسخ دادند. نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین کمالگرایی و مؤلفههای آن با نشخوار فکری، اجتناب تجربهای، افسردگی، اضطراب و استرس رابطهی مثبت و معنیداری وجود دارد (001/0≥P). در الگوی معادلات ساختاری، روابط بین متغیرهای مذکور، از برازش قابل قبولی برخوردار بود و نتایج نشان داد که 26 درصد از واریانس نشخوار فکری توسط کمالگرایی و 30 درصد از واریانس اجتناب تجربهای توسط کمالگرایی تبیین میشود. همچنین 47 درصد از واریانس افسردگی، اضطراب و استرس توسط کمالگرایی، اجتناب تجربهای و نشخوار فکری تبیین میشود. کمالگرایی هم بهطور مستقیم و هم بهطور غیر مستقیم از طریق نشخوار فکری و اجتناب تجربهای با افسردگی، اضطراب و استرس همبستگی دارد. بنابراین، برگزاری کارگاههای آموزشی در زمینهی اصلاح کمالگرایی و مدیریت نشخوار فکری و اجتناب از تجارب هیجانی در دانشآموزان توصیه میشود.
شمارهی مقاله: 3
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/5/9 | ویرایش نهایی: 1401/3/25 | پذیرش: 1401/3/25 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/3/25 | انتشار: 1401/8/28
ارسال پیام به نویسنده مسئول