1- ، farzaneh.ramezanpoor@gmail.com
چکیده: (99 مشاهده)
افسردگی، اضطراب و استرس بیماری بسیار شایع عصر کنونی است. بررسی علل و عوامل مرتبط با افسردگی، اضطراب و استرس بسیار مهم است. این پژوهش با هدف الگویی ساختاری کمالگرایی خودانتقادانه و نشانگان افسردگی، اضطراب و استرس نقش میانجی اجتناب تجربهای و نشخوار فکری انجام شد. طرح پژوهش حاضر از نوع همبستگی و روش مدلیابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهرستان نورآباد (دلفان) بودند. نمونه پژوهش 380 نفر از دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهرستان نورآباد (دلفان) بود به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و به مقیاس کمالگرایی چندبعدی فراست (1990)، پرسشنامه چندبعدی اجتناب تجربی (MEAQ) گامز و همکاران (2011)، پرسشنامه نشخوار فکری- تأملتراپنل و کمپبل (1999) و پرسشنامه اضطراب، افسردگی و استرس لاویبوند و لاویبوند (1995) پاسخ دادند. دادههای جمعآوری شده با استفاده از ضریب همبستگی و مدلیابی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین کمالگرایی و مؤلفههای آن با نشخوار فکری، اجتناب تجربهای، افسردگی، اضطراب و استرس رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد (001/0≥P). در الگوی معادلات ساختاری، روابط بین متغیرهای مذکور، از برازش قابل قبولی برخوردار بود و نتایج نشان داد که 26 درصد از واریانس نشخوار فکری توسط کمالگرایی و 30 درصد از واریانس اجتناب تجربهای توسط کمالگرایی تبیین میشود. همچنین 47 درصد از واریانس افسردگی، اضطراب و استرس توسط کمالگرایی، اجتناب تجربهای و نشخوار فکری تبیین میشود. کمالگرایی هم بهطور مستقیم و هم بهطور غیر مستقیم از طریق نشخوار فکری و اجتناب تجربهای با افسردگی، اضطراب و استرس همبستگی دارد. بنابراین، برگزاری کارگاههای آموزشی در زمینه اصلاح کمال گرایی و مدیریت نشخوار فکری و اجتناب از تجارب هیجانی در دانشآموزان توصیه میشود.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/5/9 | پذیرش: 1401/3/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول