XML English Abstract Print


1- ناجا ، rostami.psychologist@gmail.com
2- دانشگاه شهید مدنی
3- دانشگاه ازاد
چکیده:   (155 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی مدل ارتباط بین طرح­واره­های ناسازگار اولیه با سایبرکندریا با نقش واسطه­ای تنظیم­شناختی هیجان بر دانشجویان بوده است. روش پژوهش از نوع همبستگی است. نمونه مورد مطالعه 337 نفر بودند که به روش در دسترس بصورت فراخوان اینترنتی در سال تحصیلی 1400- 1399 از بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تبریز انتخاب شده و در این پژوهش شرکت کردند. برای جمع­آوری اطلاعات از پرسشنامه­های طرح­واره­های ناسازگار اولیه یانگ (2007)، پرسشنامه سایبرکندریا فرگاس (2014) و پرسشنامه راهبردهای شناختی تنطیم­هیجان گرنفسکی و همکاران (2001) استفاده شد. داده­های جمع­آوری شده نیز با استفاده از آزمون معادلات ساختاری با نرم­افزار Amos و spss23 تحلیل شد. نتایج نشان داد، بین طرح­واره­های ناسازگار اولیه با راهبردهای هیجان­های مثبت رابطه منفی و با راهبردهای هیجان­های منفی رابطه مثبت وجود دارد. بین راهبردهای هیجان­های مثبت با سایبرکندریا رابطه منفی و بین راهبردهای هیجان­های منفی با سایبر کندریا رابطه مثبت وجود دارد. بین طرح­واره­های ناسازگار اولیه با سایبرکندریا رابطه مستقیم وجود ندارد. بین طرح­واره­های ناسازگار اولیه با سایبرکندریا با نقش واسطه­ای تنظیم شناختی هیجان رابطه غیرمستقیم وجود دارد. در آخر نتایج نشان داد که متغیرهای طرح­واره­های ناسازگاری اولیه و راهبردهای تنظیم­شناختی هیجان­های مثبت و منفی قادر به تبیین4/34 درصد از واریانس بیماری روانی سایبرکندریا هستند.

 
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/1/28 | پذیرش: 1401/7/16

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به روانشناسی معاصر،دوفصلنامه انجمن روانشناسی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق