1- کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی دانشگاه آزاد اسلامی یزد ، azam.ghane66@gmail.com
2- استادیار دانشگاه فرهنگیان یزد
3- گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه علوم تحقیقات
چکیده: (887 مشاهده)
خشم یکی از مهمترین پدیدههای زندگی است که به دلیل تأثیر آن بر سلامت روحی و جسمی افراد، یکی از موضوعات ضروری است. لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش فرزندپروری مبتنی بر شفقت مبتنی بر ذهن آگاهی بر کنترل خشم مادران انجام شد. روش پژوهش: روش پژوهش، شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و جامعه آماری شامل تمام مادران مراجعهکننده به بهزیستی یزد در سال 1397 بود. حجم نمونه شامل 30 نفر از مادران که به روش در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. ابزار پژوهش برای گردآوری اطلاعات، پرسشنامهی کنترل خشم بود و برای ارائهی آموزش فرزندپروری بر پایهی شفقت مبتنی بر ذهن آگاهی، کارگاه آموزشی طی 14 جلسه 60 دقیقهای برای گروه آزمایش اجرا شد. یافتهها: نتایج با توجه به سطح معناداری آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش فرزندپروری بر پایهی شفقت مبتنی بر ذهن آگاهی بر کنترل خشم مادران مؤثر است و 52 درصد از نمرههای پسآزمون کاهش یافته است به خاطر آموزش فرزندپروری است. نتیجهگیری: با توجه به نتایج این پژوهش، مهارتهای مورد استفاده در آموزش فرزندپروری و ذهنآگاهی میتواند به مادران کمک کند تا بر خشم خود کنترل بیشتری داشته باشند. بنابراین با گنجاندن آموزش فرزندپروری در برنامههای سازمآنهای مرتبط مانند آموزش و پرورش میتوان به خانوادهها کمک مؤثری انجام داد.
شمارهی مقاله: 2
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1401/2/7 | پذیرش: 1401/8/28 | انتشار: 1401/12/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول