XML English Abstract Print


1- کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی دانشگاه آزاد اسلامی یزد ، azam.ghane66@gmail.com
2- استادیار دانشگاه فرهنگیان یزد
3- آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه علوم تحقیقات
چکیده:   (108 مشاهده)
خشم یکی از مهمترین پدیده های زندگی است که به دلیل تأثیر آن بر سلامت روحی و جسمی افراد، یکی از موضوعات ضروری است. لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش فرزندپروری مبتنی بر شفقت مبتنی بر ذهن آگاهی بر کنترل خشم مادران انجام شد. روش پژوهش، شبه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل و جامعه آماری شامل کلیه مادران مراجعه کننده به بهزیستی یزد در سال 1397 بود. حجم نمونه شامل 30 نفر از مادران که به روش در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. ابزار پژوهش برای گردآوری اطلاعات، پرسشنامه کنترل خشم بود و برای ارائه آموزش فرزند پروری بر پایه‌ی شفقت مبتنی بر ذهن آگاهی، کارگاه آموزشی طی 14 جلسه 60 دقیقه‌ای برای گروه آزمایش اجرا گردید. نتایج با توجه به سطح معناداری آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش فرزندپروری بر پایه­ی شفقت مبتنی بر ذهن آگاهی بر کنترل خشم مادران مؤثر می­باشد و 52 درصد از نمره­های پس­آزمون کاهش یافته است به خاطر آموزش فرزندپروری است. با توجه به نتایج این پژوهش، مهارت­های مورد استفاده در آموزش فرزندپروری و ذهن­آگاهی می­تواند به مادران کمک کند تا بر خشم خود کنترل بیشتری داشته باشند. بنابراین با گنجاندن آموزش فرزندپروری در برنامه­های سازمان­های مرتبط مانند آموزش و پرورش می ­توان به خانواده ­ها کمک مؤثری انجام داد
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/2/7 | پذیرش: 1401/6/28

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به روانشناسی معاصر،دوفصلنامه انجمن روانشناسی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق