XML English Abstract Print


، azammorTazaviniaa1366@gmail.com
چکیده:   (224 مشاهده)
شبکه های اجتماعی منبع حواس پرتی در کارهای شخصی، تحصیلی و حرفه­ای هستند. پژوهش حاضر با هدف الگویی ساختاری تیپ شخصیت D  با اعتیاد به شبکه­های اجتماعی نقش میانجی خودآگاهی هیجانی در نوجوانان انجام شد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی از نوع مدل­یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش­آموزان مقطع متوسطه دوم شهرستان نورآباد (دلفان) در سال تحصیلی 1400 تشکیل می­دهند. نمونه پژوهش 384 نفر از دانش­آموزان مقطع متوسطه دوم شهرستان نورآباد (دلفان) بود که به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه­های تیپ شخصیتی D دنولت (1998)، خودآگاهی هیجانی لاهی و همکاران (2011) و پرسشنامه اعتیاد به شبکه­های اجتماعی توتگون- یونال و دنیز (2015) به صورت آنلاین پاسخ دادند. داده­های جمع آوری شده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و مدل­یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم­افزار AMOS.24 مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین تیپ شخصیتی D با خودآگاهی هیجانی رابطه منفی وجود داشت (001P). همچنین بین تیپ شخصیت D با اعتیاد به شبکه­های اجتماعی رابطه مثبت وجود دارد (001P). الگویی پیشنهادی با داده­ها از برازش لازم برخوردار بود. مدل­یابی معادله ساختاری نشان داد که 25 درصد از واریانس خودآگاهی هیجانی و 32 درصد از واریانس اعتیاد به شبکه­های اجتماعی توسط تیپ شخصیت D و خودآگاهی هیجانی تبیین می­شود. اگرچه تیپ شخصیتی افراد و میزان آگاهی از هیجانات د ر اعتیاد به شبکه‌های مرتبط است، اما باید در نظر داشت که استفاده درست از این شبکه‌ها می‌توانند منبع مفیدی در فرآیند آموزش اولیه دانش­آموزان و دانشجویان باشند.
 
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/2/9 | پذیرش: 1401/4/9

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به روانشناسی معاصر،دوفصلنامه انجمن روانشناسی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق