دوره 15، شماره 2 - ( 10-1399 )                   جلد 15 شماره 2 صفحات 91-77 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


گروه روان‌شناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نکا، ایران ، azammorTazaviniaa1366@gmail.com
چکیده:   (587 مشاهده)
شبکه‌های اجتماعی منبع حواس‌پرتی در کارهای شخصی، تحصیلی و حرفهای هستند. پژوهش حاضر با هدف الگویی ساختاری تیپ شخصیت D با اعتیاد به شبکههای اجتماعی نقش میانجی خودآگاهی هیجانی در نوجوانان انجام شد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری است. جامعه‌ی آماری این پژوهش را تمام دانشآموزان مقطع متوسطه‌ی دوم شهرستان نورآباد (دلفان) در سال تحصیلی 1400 تشکیل میدهند. نمونه‌ی پژوهش 384 نفر از دانشآموزان مقطع متوسطه‌ی دوم شهرستان نورآباد (دلفان) بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسش‌نامههای تیپ شخصیتی D دنولت (1998)، خودآگاهی هیجانی لاهی و همکاران (2011) و پرسش‌نامه‌ی اعتیاد به شبکههای اجتماعی توتگون- یونال و دنیز (2015) به صورت آنلاین پاسخ دادند. دادههای جمع‌آوری شده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار AMOS.24 مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین تیپ شخصیتی D با خودآگاهی هیجانی رابطه‌ی منفی وجود داشت (001≥P). همچنین بین تیپ شخصیت D با اعتیاد به شبکههای اجتماعی رابطه‌‌ی مثبت وجود دارد (001≥P). الگوی پیشنهادی با دادهها از برازش لازم برخوردار بود. مدلیابی معادله‌ی ساختاری نشان داد که 25 درصد از واریانس خودآگاهی هیجانی و 32 درصد از واریانس اعتیاد به شبکههای اجتماعی توسط تیپ شخصیت D و خودآگاهی هیجانی تبیین میشود. اگرچه تیپ شخصیتی افراد و میزان آگاهی از هیجانات در اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی مرتبط است، اما باید در نظر داشت که استفاده درست از این شبکه‌ها می‌توانند منبع مفیدی در فرآیند آموزش اولیه‌ی دانشآموزان و دانشجویان باشنلزبد.
 
شماره‌ی مقاله: 6
متن کامل [PDF 1082 kb]   (10 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/2/9 | پذیرش: 1401/4/9 | انتشار: 1401/8/28

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به روانشناسی معاصر،دوفصلنامه انجمن روانشناسی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق