، azammorTazaviniaa1366@gmail.com
چکیده: (224 مشاهده)
شبکه های اجتماعی منبع حواس پرتی در کارهای شخصی، تحصیلی و حرفهای هستند. پژوهش حاضر با هدف الگویی ساختاری تیپ شخصیت D با اعتیاد به شبکههای اجتماعی نقش میانجی خودآگاهی هیجانی در نوجوانان انجام شد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهرستان نورآباد (دلفان) در سال تحصیلی 1400 تشکیل میدهند. نمونه پژوهش 384 نفر از دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهرستان نورآباد (دلفان) بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامههای تیپ شخصیتی D دنولت (1998)، خودآگاهی هیجانی لاهی و همکاران (2011) و پرسشنامه اعتیاد به شبکههای اجتماعی توتگون- یونال و دنیز (2015) به صورت آنلاین پاسخ دادند. دادههای جمع آوری شده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار AMOS.24 مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین تیپ شخصیتی D با خودآگاهی هیجانی رابطه منفی وجود داشت (001≥P). همچنین بین تیپ شخصیت D با اعتیاد به شبکههای اجتماعی رابطه مثبت وجود دارد (001≥P). الگویی پیشنهادی با دادهها از برازش لازم برخوردار بود. مدلیابی معادله ساختاری نشان داد که 25 درصد از واریانس خودآگاهی هیجانی و 32 درصد از واریانس اعتیاد به شبکههای اجتماعی توسط تیپ شخصیت D و خودآگاهی هیجانی تبیین میشود. اگرچه تیپ شخصیتی افراد و میزان آگاهی از هیجانات د ر اعتیاد به شبکههای مرتبط است، اما باید در نظر داشت که استفاده درست از این شبکهها میتوانند منبع مفیدی در فرآیند آموزش اولیه دانشآموزان و دانشجویان باشند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/2/9 | پذیرش: 1401/4/9
ارسال پیام به نویسنده مسئول