1- گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران ، B.mousavimaryam@gmail.com
2- گروه روان شناسی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
3- گروه روانشناسی دانشگاه قم، قم.ایران
چکیده: (1514 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر تعیین برازش مدل ساختاری مدیریت کلاس درس بر اساس هیجان معلم و جوسازمانی با میانجیگری خلاقیت هیجانی و خودکارآمدی بود. روش پژوهش توصیفی– همبستگی است. جامعهی آماری پژوهش تمام اساتید دانشگاه فرهنگیان در سال 1400- 1399 (7000 نفر) بود. شرکتکنندگان 416 نفر بودند که به روش خوشهایی انتخاب شدند و به 5 پرسشنامهی هیجان چن، مدیریت کلاس ولفگانگ و گلیکمن، جو سازمانی هاپلین و کرافت، خلاقیتهیجانیآوریل و پرسشنامهی خودکارآمدی معلم بندورا پاسخ دادند. دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار 23 spss وارد شده و سپس با استفاده از نرمافزار 24 Amos دادهها تجزیه و تحلیل شد و ارائه مدل با استفاده از معادلات ساختاری، ضریب مسیر و امارهی تی مشخص شد، برای سنجش متغیرهای میانجیاز بوت استرپ استفاده شد. یافتهها نشان داد متغیرهای هیجانات معلم و جو سازمانی به صورت مستقیم و غیرمستقیم با میانجیگری خلاقیت هیجانی و خودکارآمدی، توانستند اثر معنیداری بر مدیریت کلاس داشته باشند. در نهایت میتوان گفت مدل ساختاری پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار بود. بنابراین معلمان با مدیریت هیجانات خود و باور به تواناییهای خود و افزایش خلاقیت میتوانند مدیریت بهتری برکلاس درس داشته باشند. به نظر میرسد در آموزش دانشجو– معلمانگام مهمی در افزایشتوانمندیهای حرفهای آنانخواهند داشت
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/3/8 | ویرایش نهایی: 1402/4/2 | پذیرش: 1402/5/1 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1402/5/1 | انتشار: 1402/5/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول