دوره 16، شماره 1 - ( 8-1400 )                   جلد 16 شماره 1 صفحات 13-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- گروه روان‌شناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2- گروه روان‌شناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران ، drmgolparvar@gmail.com
چکیده:   (1751 مشاهده)
توانایی تنظیم هیجان از زمره‌ی متغیرهایی است که برای نوجوانان از اهمیت ویژه‌ای برخواردار است. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش تنظیم هیجان برروابط متقابل مادر- نوجوان، انزوای اجتماعی و پرخاش‌گری در نوجوانان دختر انجام شد. در یک طرح نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه و دوره‌ی پیگیری دوماهه، 40  نوجوان دختر به شیوه‌ی هدف‌مند مبتنی بر معیارهای ورود در پژوهش شرکت نمودند. نمونه‌ انتخاب شده سپس به صورت تصادفی در گروه آزمایش (20 نفر) و گروه (20 نفر) گمارش شدند. شرکت‌کنندگان در سه مرحله پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری به مقیاس رابطه والد- فرزندی (1994)، پرسش‌نامه‌ی انزوای اجتماعی (1978) و پرسش‌نامه‌ی پرخاشگری (1992) پاسخ دادند. گروه آزمایش آموزش تنظیم هیجان را طی 8 جلسه 60 دقیقه‌ای دریافت و گروه کنترل آموزشی را دریافت نکرد. نتایج نشان داد آموزش تنظیم هیجان در کاهش پرخاش‌گری و در افزایش روابط متقابل مادر- نوجوان اثربخش است و این اثربخشی تا مرحله‌ی پیگیری پایدار بوده است. اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر کاهش انزوای اجتماعی تأیید نشد. به نظر می‌رسد از طریق آموزش تنظیم هیجان می‌توان زمینه‌ی تقویت رابطه‌ی مادر- نوجوان و کاهش پرخاش‌گری نوجوانان دختر را فراهم نمود.
شماره‌ی مقاله: 1
متن کامل [PDF 1206 kb]   (607 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/4/11 | پذیرش: 1401/6/5 | انتشار: 1401/12/25

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به روانشناسی معاصر،دوفصلنامه انجمن روانشناسی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق