XML English Abstract Print


1- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)
2- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان) ، drmgolparvar@gmail.com
چکیده:   (163 مشاهده)
توانایی تنظیم هیجان از زمره متغیرهایی است که برای نوجوانان از اهمیت ویژه­ای برخواردار است. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش تنظیم هیجان برروابط متقابل مادر- نوجوان، انزوای اجتماعی و پرخاشگری در نوجوانان دختر انجام شد. در یک طرح نیمه آزمایشی با طرح پیش­آزمون و پس­آزمون با گروه گواه و دورۀ پیگیری دوماهه، 40  نوجوان دختر به شیوه هدفمند مبتنی بر معیارهای ورود در پژوهش شرکت نمودند. نمونه انتخاب شده سپس به صورت تصادفی در گروه آزمایش (­20 نفر) و گروه (20 نفر) گمارش شدند. شرکت کنندگان در سه مرحله پیش­آزمون، پس­آزمون و پیگیری به مقیاس رابطه والد-فرزندی (1994)، پرسشنامه­ی انزوای اجتماعی (1978) و پرسشنامه پرخاشگری (1992) پاسخ دادند. گروه آزمایش آموزش تنظیم هیجان را طی 8 جلسه 60 دقیقه­ای دریافت و گروه کنترل آموزشی را دریافت نکرد. نتایج نشان داد آموزش تنظیم هیجان در کاهش پرخاشگری و در افزایش روابط متقابل مادر-نوجوان اثربخش است و این اثربخشی تا مرحله پیگیری پایدار بوده است. اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر کاهش انزوای اجتماعی تایید نشد. به نظر می­رسد از طریق آموزش تنظیم هیجان می­توان زمینه تقویت رابطه مادر- نوجوان و کاهش پرخاشگری نوجوانان دختر را فراهم نمود.
 
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/4/11 | پذیرش: 1401/6/5

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به روانشناسی معاصر،دوفصلنامه انجمن روانشناسی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق