1- گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
2- گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران ، Z.hashemi@alzahra.ac.ir
3- گروه روانشناسی و علوم تربیتی، پژوهشکده زنان ،دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
چکیده: (1350 مشاهده)
تربیت صحیح فرزند یکی از اساسیترین وظایف والدین است. تربیت دینی در اصل بر پایهی فطرت، حرکت به سمت فضیلت است. هدف این پژوهش طراحی و ساخت بستهی آموزش عاطفی مبتنی بر محاورهی کلامی بود. در گام اول منابع مختلف و مرتبط با موضوع، انتخاب و سپس با استفاده از روش تحلیل کیفی مؤلفههای مهم تربیت مبتنی بر کلام به دست آمد. در این راستا 7 مؤلفهی تربیت کلام برای کودکان 5/3 تا 5/6 سال استخراج شد و در نهایت بستهی آموزشی با اهداف هشتگانه طراحی شد که عبارت بودند از: 1. اهمیت ارتباط عاطفی با کودک، 2. لحن، 3. اهمیت توجه 4. سلسلهمراتب پذیرش القاء و لحن، 5. پرورش طیب حواس، 6. آموزش جهت و شرط، 7. آموزش قید، 8. نشان دادن اهمیت افعال. بهمنظور تعیین روایی محتوایی، بستهی آموزشی در اختیار 10 نفر از متخصصان حوزهی مرتبط با پژوهش قرار دادهشد. شاخصهای CVR و CVI برای همهی جلسات بالای 8/0 بود که بیانگر روایی محتوایی بالای پروتکل است و از این جهت بستهی آمورشی تربیت عاطفی دارای حداکثری از شاخص روایی محتوایی است. این بسته در زمینهی تربیت عاطفی کودک میتواند برای مادران کاربردی باشد.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/7/13 | ویرایش نهایی: 1402/4/31 | پذیرش: 1401/12/24 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/12/24 | انتشار: 1402/5/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول