XML English Abstract Print


1- گروه روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی
2- گروه روان‌شناسی تربیتی و تحولی دانشگاه شهید بهشتی ، oshokri@yahoo.com
3- گروه روان‌شناسی تربیتی و تحولی دانشگاه شهید بهشتی
چکیده:   (72 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف آزمون نقش واسطه‌ای پرطاقتی روانی در رابطه والدگری توانمندساز و تاب‌آوری روان‌شناختی در دانشجویان دختر و پسر انجام شد. در پژوهش همبستگی حاضر، 313 دانشجو (138 مرد و 175 زن) که با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند، به مقیاس والدگری توانمندساز (جک، سان، جین، لوتون و واترز، 2018)، نسخه کوتاه پرسشنامه پرطاقتی روانی (مک‌گئون، استی کلایر- تامپسون و کلاگ، 2016) و مقیاس تاب‌آوری کانر ـ دیویدسون (کانر و دیویدسون، 2003). پاسخ دادند. در این پژوهش، به منظور آزمون هم‌ارزی جنسی روابط ساختاری در مدل مفروض، از روش آماری مدل­یابی معادله ساختاری چندگروهی استفاده شد. نتایج نشان داد که در کل نمونه دانشجویان دختر و پسر، مدل مفروض واسطه­مندی نسبی پرطاقتی روانی در رابطه والدگری توانمندساز و تاب‌آوری روان‌شناختی با داده­ها برازش مطلوبی داشت. علاوه بر این، نتایج تخصیص گروهی روابط ساختاری بین متغیرهای چندگانه نشان داد روابط بین والدگری توانمندساز، پرطاقتی روانی و تاب‌آوری روان‌شناختی در دو گروه دانشجویان دختر و پسر، هم‌ارز بودند. همچنین، نتایج نشان داد که در مدل‌ مفروض، تمامی وزن­های رگرسیونی از لحاظ آماری معنادار بودند و در این مدل 21 درصد از پراکندگی نمرات تاب‌آوری روان‌شناختی از طریق متغیرهای مکنون والدگری توانمندساز و پرطاقتی روانی تبیین شد. در مجموع، نتایج پژوهش حاضر به مثابه قطعه‌ای تکمیلی در پازل اطلاعاتی والدگری توانمندساز و رفتارهای والدگری مثبت، موافق با آموزه‌های مستخرج از مدل زیست بوم‌شناختی تحول آدمی، از نقش و توان تفسیری بافت والدگری توانمندساز در تجهیز ذخایر مقابله‌ای و سرمایه روان‌شناختی نوجوان حمایت کرد.
 
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/11/9 | پذیرش: 1402/2/13

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به روانشناسی معاصر،دوفصلنامه انجمن روانشناسی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق