XML English Abstract Print


1- گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه اردکان، ایران
2- گروه روانشناسی،دانشکده‌ی علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه اردکان، ادرکان، ایران ، azadechoobforoush@ardakan.ac.ir
3- گروه روانشناسی ،دانشکده‌ی علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه اردکان، ادرکان، ایران
چکیده:   (941 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش سواد هیجانی بر درگیری تحصیلی و نظریه ذهن دختران 9-12 سال انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان دختر 9 تا 12 سال شهر اصفهان در سال تحصیلی 1400- 1401 بودند که از بین آن‌ها 24 نفر از به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل(12نفر) و آزمایش(12نفر) گمارش شدند. گروه آزمایش هشت جلسه آموزش سواد هیجانی  به مدت 60 دقیقه دریافت کرد و گروه کنترل مداخله‌ای دریافت نکرد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه درگیری تحصیلی زرنگ (1391) و آزمون نظریه ذهن استیرنمن (1999) استفاده ‌شد. یافته‌های حاصل از آزمون یومان ویتنی در نرم افزارspss نشان داد آموزش سواد هیجانی موجب ارتقا سطح نظریه ذهن و درگیری تحصیلی دانش‌آموزان کمی‌شود. لذا می‌توان از آموزش سواد هیجانی در مدارس و مراکز مشاوره در جهت افزایش نظریه ذهن و درگیری تحصیلی دانش‌آموزان بهره برد.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/11/23 | پذیرش: 1402/9/14

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به روانشناسی معاصر،دوفصلنامه انجمن روانشناسی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق