XML English Abstract Print


1- دانشگاه اردکان
2- دانشگاه اردکان ، azramohammadpanah@ardakan.ac.ir
چکیده:   (83 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی روابط ساختاری بلوغ عاطفی و کمال‌گرایی مادران، ترتیب تولد و اضطراب فرزندان دوره اول ابتدایی انجام شد. این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع علی _ همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه‌ی مادرانی که فرزند آن‌ها در دوره اول ابتدایی شهرستان اردکان در سال تحصیلی (1401-1400) مشغول به تحصیل بودند، تشکیل می‌داد. از این بین 327 نفر به عنوان نمونه به صورت در دسترس انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه‌های اضطراب کودکان اسپنس فرم والد (1999)، پرسشنامه بلوغ عاطفی و اجتماعی (1990) و پرسشنامه کمال‌گرایی اهواز (1378) استفاده شد. در نهایت داده‌های آماری با استفاده از نرم افزار Spss-26 و Amos-24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌های پژوهش حاکی از وجود رابطه مستقیم و معنادار بین کمال‌گرایی منفی مادران و اضطراب فرزندان و رابطه معکوس و معنادار بین بلوغ عاطفی مادران و اضطراب فرزندان بود. همچنین نقش تعدیل کنندگی ترتیب تولد در رابطه بین بلوغ عاطفی و کمال‌گرایی مادران و اضطراب فرزندان معنادار شد. بر این اساس در این پژوهش متوجه شدیم که بلوغ عاطفی و کمال‌گرایی مادر می‌تواند در ایجاد اضطراب فرزندان موثر باشد و ترتیب تولد فرزندان می‌تواند در افزایش یا کاهش شدت این تاثیر، دخالت داشته باشد.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/11/25 | پذیرش: 1402/2/13

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به روانشناسی معاصر،دوفصلنامه انجمن روانشناسی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق