1- دانشگاه شهید چمران اهواز ، sodani_m@scu.ac.ir
2- دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده: (233 مشاهده)
زمینه و هدف: استرس شغلی از تعاملات، وظایف و عوامل استرسزای شغلی ایجاد می شود و منجر به فرسودگی شغلی، افزایش غیبت، مشکلات سلامتی و ترک شغل می شود. افرادی دارای ویژگی های ذهن آگاهی بالا استرس شغلی کمتر، سازگاری بهتر و سلامت بیشتری دارند. بنابراین، این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش کاهش تنیدگی مبتنی بر ذهنآگاهی بر استرس شغلی و جرات ورزی زنان شاغل انجام شد.
مواد و روشها: این پژوهش نیمه تجربی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه زنان شاغل دانشگاه شهید چمران اهواز در سال 1401 تشکیل دادند که تعداد 30 نفر از آنها با استفاده از روش نمونهگیری داوطلبانه، انتخاب و به صورت تصادفی به گروه آزمایش و گروه کنترل تخصیص یافتند. گروه آزمایش 8 جلسه آموزش 90 دقیقهای (هفته ای یک جلسه) کاهش تنیدگی مبتنی بر ذهنآگاهی را دریافت و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. دادهها با مقیاس استرس شغلی پارکر و دیویس (1983) و پرسشنامه جرات ورزی گمبریل و ریچی جمعآوری و با آنالیز کوواریانس چندمتغیره تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: یافتهها تفاوت معناداری بین عملکرد دو گروه آزمایش و کنترل در نمرات استرس شغلی و جراتورزی در مرحله پسآزمون را نشان داد (001/0p<).
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت که آموزش کاهش تنیدگی مبتنی بر ذهنآگاهی، یک آموزش موثر برای کاهش استرس شغلی و افزایش جراتورزی در زنان شاغل است. با توجه به اثربخشی این روش، توجه و اجرای چنین جلساتی توسط مدیران سازمانها و سایر درمانگران خانواده توصیه میشود.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/2/14 | پذیرش: 1402/5/1 | انتشار: 1402/5/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول