1- دانشگاه آزاد اسلامی، نایین، ایران.
2- دانشگاه آزاد اسلامی، نایین، ایران. ، Khoshakhlagh_h@yahoo.com
چکیده: (137 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه اثربخشی آموزش شفقت درمانی و واقعیت درمانی بر علائم روان تنی، استرس ادراک شده و کیفیت زندگی در کارکنان حوزه سلامت انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش را کلیه پرسنل زن و مرد شاغل در بیمارستان های آموزشی/درمانی معین شهر اصفهان تشکیل داد. نمونهگیری به شیوه در دسترس انجام شد. بدین منظور 45 نفر از کارکنان بیمارستان های خورشید، عیسی بن مریم، امین و غرضی که داوطلب شرکت در پژوهش بودند، براساس معیارهای ورود به پژوهش انتخاب و به صورت تصادفی در 3 گروه آزمایش 1، گروه آزمایش 2 و کنترل (هر گروه 15 نفر) گمارش شدند. جلسات واقعیت درمانی (گلاسر،1998) طی 8 جلسه 60 دقیقه ای برای گروه آزمایش 1 و جلسات شفقت درمانی گیلبرت (1996)، طی 8 جلسه 90 دقیقه ای برای گروه آزمایش 2 اعمال شد. در حالی که گروه کنترل هیچگونه مداخلهای دریافت نکرد. ابزار پژوهش شامل مقیاس شکایات روان تنی تاکاتا و ساکاتا (2004)، پرسشنامه استرس ادراک شده کوهن و همکاران (1983) و پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی (WHOQOL- BREF) بود که در مراحل پیشآزمون و پسآزمون توسط هر 3 گروه تکمیل شد. تحلیل داده ها در دو سطح توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (تحلیل کوواریانس) انجام شد. یافته های پژوهش نشان داد که شفقت درمانی و واقعیت درمانی بر علائم روان تنی، استرس ادراک شده و کیفیت زندگی کارکنان حوزه سلامت اثر بخش بود (p<0/05). این دو درمان (شفقت درمانی و واقعیت درمانی) اثربخشی یکسانی بر علائم روان تنی، استرس ادراک شده و کیفیت زندگی کارکنان حوزه سلامت دارند. بنابراین می توان نتیجه گرفت که شفقت درمانی و واقعیت درمانی میتواند تأثیر مهمی در افزایش کیفیت زندگی، کاهش علائم روان تنی و استرس ادراک شده کارکنان حوزه سلامت داشته باشد.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1402/2/19 | پذیرش: 1402/6/9
ارسال پیام به نویسنده مسئول