دوره 17، شماره 2 - ( 10-1401 )                   جلد 17 شماره 2 صفحات 126-117 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- گروه روان‌شناسی عمومی، مؤسسه‌ی آموزش عالی فاطمیه (س) شیراز، شیراز، ایران
2- گروه روان‌شناسی، مؤسسه‌ی آموزش عالی فاطمیه (س) شیراز، شیراز، ایران ، F.ensafdaran@gmail.com
3- گروه روان‌شناسی، مؤسسه‌ی آموزش عالی فاطمیه (س) شیراز، شیراز، ایران
چکیده:   (1720 مشاهده)
فشار روانی ناشی از چندگانگی نقش زنان در خانواده و جامعه و نیز تغییرات فیزیولوژیکی و هورمونی دوران یائسگی سبب می‌شود زنان میانسال بیشتر در معرض خطر ابتلا به اختلالات افسردگی و اضطرابی و به تبع آن کاهش در توانایی‌های شناختی قرار گیرند، لذا، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی ذهن‌آگاهی در رابطه‌ی بین افسردگی و اضطراب با توانایی‌های شناختی در زنان میانسال انجام شد. روش پژوهش، توصیفی- همبستگی از نوع مدل‌سازی معادلات ساختاری بود. جامعه‌ی آماری شامل تمام زنان 40 تا 60 سال ساکن شهر شیراز در سه ماهه‌ی اول سال 1402 بوده که 331 نفر به صورت نمونه در دسترس ملاک ورود به پژوهش را داشتند. ابزارهای سنجش مورد استفاده شامل، مقیاس ذهن‌آگاهی، توجه، هوشیاری (MAAS) براون‌و رایان (2003)، فرم کوتاه مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس(DASS-21) لاویبوند و لاویبوند (1995) و پرسشنامه‌ی توانایی‌های شناختی نجاتی (2013) بوده است. به‌منظور تحلیل مدل پژوهش، از برآورد بیشینه‌ی درست‌نمایی و آزمون معناداری بوت‌استریپ استفاده شد. نتایج، حاکی از رابطه‌ی معنادار افسردگی و اضطراب هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم و با میانجی‌گری ذهن‌آگاهی بر توانایی‌های شناختی در زنان میانسال بوده است (05/0P<). همچنین رابطه‌ی مستقیم و منفی افسردگی و اضطراب با ذهن‌آگاهی و رابطه‌ی مستقیم و مثبت ذهن‌آگاهی با توانایی‌های شناختی نیز معنادار بود (05/0P<). بنابراین سطوح بالای افسردگی و اضطراب و متعاقب آن، سطوح پایین ذهن‌آگاهی در زنان میانسال را می‌توان به‌عنوان عوامل منفی مؤثر بر توانایی‌های شناختی در دوران میانسالی در نظر گرفت.

متن کامل [PDF 462 kb]   (210 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/7/17 | ویرایش نهایی: 1402/10/14 | پذیرش: 1402/10/17 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1402/10/17 | انتشار: 1403/4/6

فهرست منابع
1. Barak, Y., Barson, D., Davie, G., Glue, P., & Paleacu, D. (2021). Internalize at your peril: internalizing disorders as risk factors for dementia- cohort study. Geroscience, 43, 253-261. [DOI:10.1007/s11357-020-00285-y] [PMID] []
2. Brown, K. W., & Ryan, R. M. (2003). The benefits of being present: mindfulness and its role in psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 84(4), 822. [DOI:10.1037/0022-3514.84.4.822] [PMID]
3. Carpenter, J. K., Conroy, K., Gomez, A. F., Curren, L. C., & Hofmann, S. G. (2019). The relationship between trait mindfulness and affective symptoms: A meta-analysis of the Five Facet Mindfulness Questionnaire (FFMQ). Clinical Psychology Review, 74, 101785 [DOI:10.1016/j.cpr.2019.101785] [PMID] []
4. Dam, V. H., Stenbæk, D. S., Köhler-Forsberg, K., Ip, C., Ozenne, B., Sahakian, B. J.,. & Frokjaer, V. G. (2021). Hot and cold cognitive disturbances in antidepressant-free patients with major depressive disorder: a NeuroPharm study. Psychological Medicine, 51(14), 2347-2356. [DOI:10.1017/S0033291720000938] [PMID] []
5. Davari, A., Rezazadeh, A. (2013). Structural equation modeling. Tehran. Academic Jahad publishing (In Persian).
6. Demyttenaere, K., & Heirman, E. (2020). The blurred line between anxiety and depression: hesitations on comorbidity, thresholds and hierarchy. International Review of Psychiatry, 32(5-6), 455-465. [DOI:10.1080/09540261.2020.1764509] [PMID]
7. Gupta, S. S., Manthalkar, R. R., & Gajre, S. S. (2021). Mindfulness intervention for improving cognitive abilities using EEG signal. Biomedical Signal Processing and Control, 70, 103072. [DOI:10.1016/j.bspc.2021.103072]
8. Gupta, V., & Sinha, N. K. (2023). Emotional Disorders, Dispositional Mindfulness, and Mediating Role of Acceptance in Undergraduate and Postgraduate Students. Vikalpa, 02560909231166498. [DOI:10.1177/02560909231166498]
9. Handing, E. P., Strobl, C., Jiao, Y., Feliciano, L., & Aichele, S. (2022). Predictors of depression among middle-aged and older men and women in Europe: A machine learning approach. The Lancet Regional Health-Europe, 18, 100391 [DOI:10.1016/j.lanepe.2022.100391] [PMID] []
10. Hennekam, S., Syed, J., Ali, F., & Dumazert, J. P. (2019). A multilevel perspective of the identity transition to motherhood. Gender, Work & Organization, 26(7), 915-933. [DOI:10.1111/gwao.12334]
11. Huang, W., Zhu, W., Chen, H., Li, F., Huang, J., Zhou, Y., & Lan, Y. (2022). Longitudinal association between depressive symptoms and cognitive decline among middle-aged and elderly population. Journal of Affective Disorders, 303, 18-23. [DOI:10.1016/j.jad.2022.01.107] [PMID]
12. Kingery, J. N., Bodenlos, J. S., Schneider, T. I., Peltz, J. S., & Sindoni, M. W. (2023). Dispositional mindfulness predicting psychological adjustment among college students: The role of rumination and gender. Journal of American College Health, 71(5),1584-1595 [DOI:10.1080/07448481.2021.1943411] [PMID]
13. Lawhorn, S. M. (2022). Examining the Relationship between Menopause Stage, Anxiety, and Experience of Stressful Life. Events in Middle-Aged Women (Doctoral dissertation, Indiana University of Pennsylvania).
14. Levi, U., & Rosenstreich, E. (2019). Mindfulness and memory: a review of findings and a potential model. Journal of Cognitive Enhancement, 3(3), 302-314. [DOI:10.1007/s41465-018-0099-7]
15. Lovibond, P. F., & Lovibond, S. H. (1995). The structure of negative emotional states: Comparison of the Depression Anxiety Stress Scales (DASS) with the Beck Depression and Anxiety Inventories. Behaviour Research and Therapy, 33(3), 335-343. [DOI:10.1037/t01004-000]
16. Luhmann, M. (2017). Using big data to study subjective well-being. Current Opinion in Behavioral Sciences, 18, 28-33 [DOI:10.1016/j.cobeha.2017.07.006]
17. Ma, L. (2020). Depression, anxiety, and apathy in mild cognitive impairment: current perspectives. Frontiers in Aging Neuroscience, 9. [DOI:10.3389/fnagi.2020.00009] [PMID] []
18. Mahali, S. C., Beshai, S., Feeney, J. R., & Mishra, S. (2020). Associations of negative cognitions, emotional regulation, and depression symptoms across four continents: International support for the cognitive model of depression. BMC Psychiatry, 20(1), 1-12. [DOI:10.1186/s12888-019-2423-x] [PMID] []
19. Merati, A. R. (2022). Development of a structural model of procrastination and mindfulness with emphasis on the mediating role of cognitive abilities of second grade high school students in Kermanshah in 2022. The theory and practice in the training of teacher in Farhangian university journal. 13(8), 111-128. (In Persian)
20. Nejati, V. (2013). Cognitive abilities questionnaire, design and evaluation of psychometric properties. Cognitive science update journal, 15(2), 11-19. (In Persian)
21. Perin, S., Lai, J., Pase, M., Bransby, L., Buckley, R., Yassi, N Pietrzak, R. H., Maruff P., & Lim, Y. Y. (2022). Elucidating the association between depression, anxiety, and cognition in middle-aged adults: Application of dimensional and categorical approaches. Journal of Affective Disorders, 296, 559-566. [DOI:10.1016/j.jad.2021.10.007] [PMID]
22. Quintana-Hernández, D. J., Rojas-Hernández, J., Santana-del Pino, A., Céspedes Suárez, C., Pellejero Silva, M., Miró-Barrachina, M. T., & Borkel, L. F. (2023). Mindfulness prevents depression and psychopathology in elderly people with mild to moderate Alzheimer's disease: a randomized clinical trial. Journal of Alzheimer's Disease, (Preprint), 1-11. [DOI:10.3233/JAD-220889] [PMID] []
23. Romer, A. L., & Pizzagalli, D. A. (2021). Is executive dysfunction a risk marker or consequence of psychopathology? A test of executive function as a prospective predictor and outcome of general psychopathology in the adolescent brain cognitive development study®. Developmental Cognitive Neuroscience, 51, 100994. [DOI:10.1016/j.dcn.2021.100994] [PMID] []
24. Scheyer, O., Rahman, A., Hristov, H., Berkowitz, C., Isaacson, R. S., Diaz Brinton, R., & Mosconi, L. (2018). Female sex and Alzheimer's risk: the menopause connection. The Journal of Prevention of Alzheimer's Disease, 5(4), 225-230. [DOI:10.14283/jpad.2018.34] [PMID] []
25. Shah, P. (2021). Mindfulness- A Catalyst for DEI. In Creating a Culture of Diversity and Inclusiveness in India Inc. (pp. 193-207). Springer. [DOI:10.1007/978-981-16-4237-1_14]
26. Sharma, P. K., & Kumra, R. (2022). Relationship between mindfulness, depression, anxiety and stress: Mediating role of self-efficacy. Personality and Individual Differences, 186, 111363. [DOI:10.1016/j.paid.2021.111363]
27. Singh-Manoux, A., Dugravot, A., Fournier, A., Abell, J., Ebmeier, K., Kivimäki, M., & Sabia, S. (2017). Trajectories of depressive symptoms before diagnosis of dementia: a 28-year follow-up study. JAMA psychiatry, 74(7), 712-718. [DOI:10.1001/jamapsychiatry.2017.0660] [PMID] []
28. Torkaman, S., & Fathi, S. (2016). Analysis of the effects of women's employment on their quality of life, (a case study of working women in the Ministry of Science, Research and Technology). Wonan and Sociaty Journal, 7(4), 13-26. (In Persian)
29. Tucker-Drob, E. M., Brandmaier, A. M., & Lindenberger, U. (2019). Coupled cognitive changes in adulthood. A meta-analysis. Psychological Bulletin, 145(3), 273-355. [DOI:10.1037/bul0000179] [PMID] []
30. Zainal, N. H., & Newman, M. G. (2023). A cross-lagged prospective network analysis of depression and anxiety and cognitive functioning components in midlife community adult women. Psychological Medicine, 53(9), 4160-4171. [DOI:10.1017/S0033291722000848] [PMID] []

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به روانشناسی معاصر، دوفصلنامه انجمن روانشناسی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق