XML English Abstract Print


1- ، dr_hassanabadi@khu.ac.ir
چکیده:   (463 مشاهده)
ادبیات پژوهشی مستند کرده­اند که نقص در کارکردهای اجرایی با مشکلات خواندن و درک مطلب همراه است و روش‌های نوظهور مراقبۀ متعالی روش‌های ساده­تر و در دسترس­تری برای کاهش هزینه­های مداخله در این گونه مشکلات محسوب می­شوند. هدف مطالعه حاضر ارتقای مهارت‌های خواندن از طریق بهبود مکانیسم‌های اثرگذار شامل توجه انتخابی و بازداری با استفاده از تکنیک­های ذهن­آگاهی و ساهاجایوگا در گروهی از دانش‌آموزان پایۀ پنجم ابتدایی با مشکلات تحصیلی و توجه بود. در یک طرح آزمایشی از نوع پس‌آزمون با پیگیری یک­ماهه 200 دانش‌آموز دختر و پسر از دو مدرسه داوطلب شرکت در مطالعه شدند که از بین آنها 60 دختر و 60 پسر با توجه به ملاک‌های ورود و خروج برای مطالعه جداسازی شدند. این دخترها و پسرها جداگانه و به صورت تصادفی در سه گروه قرار گرفتند (در کل هر گروه 20 نفر دختر و 20 نفر پسر). در طول فرآیند مداخله گروه آزمایش اول برنامه ذهن‌آگاهی و گروه آزمایش دوم برنامه ساهاجایوگا را دریافت کردند و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. پـس از پایـان مداخلـه، هـر سه گـروه در مراحـل پس‌آزمـون و پیگیـری آزمون­های مهارت‌های خواندن و توجه انتخابی d2 و استروپ جهت اندازه­گیری بازداری را تکمیل کردند. نتایج آزمون تحلیل واریانس آمیخته نشان داد روش­های مراقبه متعالی موجب بهبود بیشتری در مهارت‌های خواندن و کارکردهای اجرایی توجه انتخابی و بازداری دانش­آموزان شد و با گذشت زمان اثر مداخله نسبتا پایدار باقی ماند. به علاوه، نتایج نشان داد مداخلۀ ساهاجایوگا در مقایسه با مداخلۀ ذهن‌آگاهی بر مهارت‌های خواندن و توجه انتخابی موثرتر بود. اثر زمان و اثر متقابل زمان × گروه برای هیچ یک از متغیرهای وابسته معنی­دار نبود. به نظر می­رسد روش­های مراقبه متعالی می­توانند مداخلات مناسب‌تر و سهل­تری در دسترس متخصصان حرفه­ای و غیرحرفه­ای در کاهش مشکلات یادگیری و به کارگیری مهارت­های تحصیلی باشند.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/9/18 | پذیرش: 1402/10/17

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به روانشناسی معاصر،دوفصلنامه انجمن روانشناسی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق