1- دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
2- گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران ، dr_hassanabadi@khu.ac.ir
چکیده: (352 مشاهده)
مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر درگیرکردن والدین در رابطه بین خانه و مدرسه در بستر فناوری پوشه کار ابر- محور بر مشغولیت تحصیلی فرزندانشان انجام شد. در گروه آزمایش پوشه کار تعاملی و در گروه کنترل پوشه کار نمایشی طراحی شد. در یک طرح شبه آزمایشی از نوع پسآزمون با یک گروه کنترل و پیگیری یک ماهه ۳۰ نفر از دانشآموزان دختر پایه سوم دبستان به صورت داوطلب در گروه آزمایش (۱۵ نفر) و کنترل (۱۵ نفر) جایدهی شدند. دانشآموزان گروه آزمایش به همراه والدین خود به مدت ۲ ماه از طریق پوشه کار ابر ـ محور با معلمان خود از طریق فرایند بازخورد و بازاندیشی در تعامل بودند. دانشآموزان مشارکتکننده بعد از اجرا و در مرحله پیگیری یک ماهه به پرسشنامه مشغولیت تحصیلی ریو و تسنگ (۲۰۱۱) پاسخ دادند. نتایج تحلیل واریانس اندازه¬های مکرر نشان داد که درگیرکردن والدین در رابطه بین خانه و مدرسه در فضای پوشهکار ابر- محور در هر چهار عامل مشغولیت تحصیلی (شناختی، رفتاری، هیجانی و عاملی) فرزندانشان معنیدار بود. تحلیل لاگ کاربران به منظور بررسی میزان مشغولیت تحصیلی و تعامل دانشآموزان در فضای پوشهکار ابر- محور نشان داد که دانشآموزان گروه آزمایش به لحاظ کمّی و کیفی بیشتر از گروه کنترل مشغول فعالیتهای یادگیری شده بودند. به نظر میرسد پوشه کار ابر- محور بستر نوآورانهای برای درگیر کردن والدین در یادگیری فرزندانشان و پر کردن شکاف بین خانه و مدرسه عمل میکند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/12/13 | ویرایش نهایی: 1403/2/18 | پذیرش: 1403/3/5 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1403/5/12
ارسال پیام به نویسنده مسئول