دوره 5، شماره 2 - ( 11-1389 )                   جلد 5 شماره 2 صفحات 46-33 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه شیراز ، mahboobeh.
چکیده:   (10068 مشاهده)
چکیده نقش مدرسه و سیستم‌های آموزشی، به‌ویژه معلمان و چگونگی ارتباط آنان در پرورش خلاقیت شناختی دانش‌آموزان، قابل تعمق و بررسی است. پژوهش حاضر به بررسی رابطه سبک‌های ارتباطی معلم (کنترلی در مقابل تأیید خودپیروی) با خلاقیت دانش‌آموزان پرداخت. شرکت‌کنندگان این پژوهش 300 نفر از دانش-آموز پسر کلاس سوم مقطع ابتدایی شهرستان شیراز بودند که به شیوه نمونه-گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند و پرسشنامه جوّ یادگیری (LCQ)، ادراک کنترل دانش آموز (SPOCQ)، خودتنظیم‌گری تحصیلی دانش آموز (SRQ-A) و سنجش عملیاتی خلاقیت آمابیل (CAT) مورد ارزشیابی قرار گرفتند. نتایج حاکی از آن بود که سبک ارتباطی تأیید خودپیروی توسط معلم رابطه مستقیم و غیرمستقیم با خلاقیت دانش‌آموزان دارد. به‌ویژه رابطه اصلی این الگو با باورهای تلاش، توانایی و دیگران بود. از سوی دیگر سبک ارتباطی کنترلی از طریق باورهای کنترلی با خلاقیت دانش‌آموزان رابطه منفی دارد. در نهایت، باورهای انگیزشی خودپیروی پیش‌بینی‌کننده مثبت و معنادار و باورهای انگیزشی کنترلی پیش‌بینی‌کننده منفی و معنادار خلاقیت بودند. این پژوهش، نقش معلم بر خلاقیت را از طریق متغیرهای واسطه‌ای باورهای انگیزشی و شناختی تأیید می‌کند.
متن کامل [PDF 675 kb]   (3116 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/8/29 | پذیرش: 1392/9/4 | انتشار: 1392/9/4

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به روانشناسی معاصر،دوفصلنامه انجمن روانشناسی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق