دوره 5، شماره 2 - ( 11-1389 )                   جلد 5 شماره 2 صفحات 80-71 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان ، mnadi@khuisf.ac.ir
2- دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان
چکیده:   (9246 مشاهده)
چکیده این پژوهش با هدف بررسی رابطه عدالت توزیعی، رویه‌ای و همانندسازی سازمانی با همکاری در بین معلمان در شهر اصفهان به مرحله اجرا درآمد. از جامعه آماری پژوهش، 389 نفر معلم (شامل 112 مرد، 277 زن) برای پاسخگویی به پرسشنامه‌های پژوهش انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه عدالت توزیعی (DJQ)، پرسشنامه عدالت رویه‌ای (PJQ)، پرسشنامه همانندسازی سازمانی (OIQ) و پرسشنامه همکاری (CQ) بودند. نتایج حاصل از تحلیل همبستگی نشان داد که عدالت توزیعی با عدالت رویه‌ای، عدالت رویه‌ای با همانندسازی سازمانی و همکاری با همانندسازی سازمانی دارای رابطه معنادار هستند. نتایج تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی نیز نشان داد که در مرحله اول از بین عدالت توزیعی، عدالت رویه‌ای و همانندسازی سازمانی، فقط همانندسازی سازمانی قادر به پیش‌بینی همکاری در معلمان است. در مرحله دوم و سوم با افزوده شدن جملات تعامل دو طرفه و سه طرفه، هیچ‌ یک از این جملات قادر به تعدیل رابطه همانند‌سازی سازمانی با همکاری در معلمان نبودند. از یافته‌های این پژوهش نتیجه گرفته می‌شود که همانندسازی سازمانی همکاری را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.
متن کامل [PDF 416 kb]   (2360 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/8/29 | پذیرش: 1392/9/4 | انتشار: 1392/9/4

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به روانشناسی معاصر،دوفصلنامه انجمن روانشناسی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق