دانشگاه ارومیه ، ali-issazadeg@yahoo.com
چکیده: (9696 مشاهده)
هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه بین ابعاد شخصیتی درونگرایی/ برونگرایی آیسنک با گرایش به انتخاب مفاهیم استعاری بود. پژوهشهای قبلی در خصوص این رابطه تأکید بیشتر بر روی مؤلفههای زبان شناختی لفظی و بیانی داشتند ولی پژوهش حاضر به استعاره به عنوان بخشی از گفتار مجازی و رابطه آن با دو بعد شخصیتی پرداخته است. نمونه اولیه این پژوهش بالغ بر 181 نفر بود و نمونه اصلی 84 آزمودنی، 42 نفر با نمره بالا در بعد شخصیتی برونگرایی و 42 نفر با نمره بالا در بعد شخصیتی درونگرایی را شامل میشود. روش پژوهش از نوع علّی ـ مقایسهای و روش نمونهگیری تصادفی بود. ابزار اندازهگیری پرسشنامه شخصیتی آیسنک (فرم A) و یک پرسشنامه شامل 70 مفهوم استعارهیی محقق ساخته بود. دادهها با استفاده از آزمون t دو گروه مستقل تحلیل شد و نتایج نشان داد که رابطه معناداری بین دو بعد شخصیتی درونگرایی/ برونگرایی و گرایش به انتخاب مفاهیم استعارهای وجود دارد (05/0 و 01/0P<). همچنین نتایج رابطه معناداری بین صفت شخصیتی درونگرایی و گرایش به انتخاب مفاهیم استعارهای با بار سنگین (منفی) و برونگرایی و گرایش به انتخاب مفاهیم استعارهیی رها از بار (مثبت) وجود دارد (05/0 و 01/0P<). در مجموع یافتهها همسو با نظریه شناختی شخصیت و پردازش استعارهای و رابطه آن با عوامل شخصیتی است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1392/9/20 | پذیرش: 1392/9/20 | انتشار: 1392/9/20
ارسال پیام به نویسنده مسئول