1- دانشگاه تهران ، behpajooh@ut.ac.ir
چکیده: (9192 مشاهده)
پژوهش حاضر به منظور مقایسه نگرش معلمان ویژه و عادی نسبت به دانشآموزان نابینا و یکپارچهسازی آموزشی آنان و شناسایی متغیرهای مرتبط با نگرش معلمان ویژه و عادی صورت گرفته است. در پژوهش پس رویدادی حاضر، 148 نفر معلم از دبستانهای عادی و استثنایی شهر تهران شرکت داشتند که تعداد 74 نفر از آنها معلم ویژه دانشآموزان نابینا و74 نفر معلم عادی بودند. نگرش معلمان توسط مقیاس نگرشسنج بهپژوه (1992) پس از اعمال انطباقهای ضروری مورد بررسی قرار گرفت. در این پژوهش، تماس اجتماعی، جنس، سن، گذراندن دوره ضمن خدمت، پایه تحصیلی مورد تدریس، میزان اطلاعات درباره علتشناسی نابینایی، میزان تحصیلات و سابقه تدریس معلمان به عنوان متغیرهای پیشبین و نگرش معلمان نسبت به دانشآموزان نابینا و نگرش نسبت به یکپارچهسازی آموزشی دانشآموزان نابینا به عنوان متغیرهای ملاک محسوب میشدند. برای تحلیل دادههای این پژوهش از آزمون تی برای دو گروه مستقل و رگرسیون چند متغیره استفاده شد. یافتههای به دست آمده نشان داد که: الف- نگرش معلمان ویژه نسبت به دانشآموزان نابینا و یکپارچهسازی آموزشی آنان بهطور معناداری از نگرش معلمان عادی مثبتتر است و ب- آن گروه از معلمان عادی و ویژهای که با کودکان نابینا تماس اجتماعی بیشتری داشتهاند، اطلاعات درستتری راجع به آنان دارند، دوره ضمن خدمت بیشتری گذراندهاند، از سطح تحصیلات بالاتری برخوردارند و جوانتر هستند، نگرش مثبتتری ابراز کردهاند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1392/9/25 | پذیرش: 1392/9/25 | انتشار: 1392/9/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول