1- دانشگاه تربیت معلم تهران
چکیده: (16110 مشاهده)
این پژوهش با هدف مشخص کردن نقش واسطهای خودکارآمدی در رابطه بین منابع حمایت اجتماعی و علایم افسردگی در دانشجویان دانشگاههای شهر تهران انجام شد. نمونه شامل 333 دانشجو (162 زن، 171 مرد) از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاههای تهران و امیر کبیر بودند. از دانشجویان خواستهشد سه مقیاس افسردگی بک (I-BDI)، مقیاس خودکارآمدی شرر (SES) و مقیاس حمایت اجتماعی واکس (SS-A) را تکمیل نمایند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش همبستگی اسپیرمن و تحلیل مسیر استفاده شد. در این پژوهش یک مدل فرضی که برگرفته از مدل هاسلم، پاکنهام و اسمیت بود، مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها نشانداد مدل پیشنهادی با دادههای پژوهش برازش مناسبی داشت. خودکارآمدی و حمایت اجتماعی از جانب دوستان بهطور مستقیم و حمایت خانواده بهطور غیرمستقیم بر علایم افسردگی دانشجویان اثرداشت. همچنین خودکارآمدی نقش واسطهای در رابطه حمایت اجتماعی و افسردگی و بیشترین تاثیر را بر علایم افسردگی دانشجویان داشت. بنابراین نتایج پژوهش نشانداد خودکارآمدی متغیری بسیار مهم در سببشناسی افسردگی است. چون تجربیات اولیه ایجادکننده خودکارآمدی بر والدین متمرکز است، حمایت خانواده نقش مهمی در افزایش خودکارآمدی دانشجویان دارد و دانشجویان خودکارآمد بیشتر درگیر روابط اجتماعی میشوند. همچنین دانشجویان به دلیل داشتن تجارب و ویژگیهای مشترک، از حمایت دوستان بسیار بهره میبرند. مداخلاتی که موجب بهبود خودکارآمدی و دریافت حمایت اجتماعی از جانب خانواده و دوستان شود، میتوانند افسردگی را در دانشجویان کاهش داده یا از آن جلوگیری کنند. ارایه چنین مداخلاتی در محیط دانشگاه بسیار مفید و ضروری به نظر میرسد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1391/8/24 | ویرایش نهایی: 1392/6/4 | پذیرش: 1392/6/4 | انتشار: 1392/6/4