در این پژوهش نقش تعدیلکننده سبکهای دلبستگی در رابطه بین ناگویی هیجانی و مشکلات بین شخصی در یک نمونه دانشآموزی مورد بررسی قرار گرفت. چهار صد و چهل و سه دانش آموز دبیرستانی (213 پسر، 230 دختر) مشغول به تحصیل در مدارس شهر تهران از رشتههای مختلف تحصیلی در حوزههای علوم انسانی، علوم تجربی و ریاضی در این پژوهش شرکت کردند. از دانشآموزان خواسته شد تا مقیاس دلبستگی بزرگسال AAI))، مقیاس ناگویی هیجانی تورنتو (FTAS-20) و مقیاس مشکلات بین شخصی (IIP-60) را تکمیل کنند. نتایج پژوهش نشان داد که بین سبک دلبستگی ایمن و مشکلات بین شخصی همبستگی منفی معنادار وجود دارد. سبکهای دلبستگی اجتنابی و دوسوگرا و ناگویی هیجانی با مشکلات بین شخصی همبستگی مثبت معنادار داشتند. نتایج تحلیل رگرسیون تعدیلی نشان داد که سبکهای دلبستگی میتوانند رابطه بین ناگویی هیجانی و مشکلات بین شخصی دانشآموزان را تعدیل کنند. بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که رابطه بین ناگویی هیجانی و مشکلات بین شخصی یک رابطه خطی ساده نیست و سبکهای دلبستگی میتوانند این رابطه را تحت تاثیر قرار دهند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |