دوره 9، شماره 1 - ( 5-1393 )                   جلد 9 شماره 1 صفحات 16-3 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه تهران ، besharat@ut.ac.ir
2- دانشگاه تهران
چکیده:   (11067 مشاهده)

در این پژوهش نقش تعدیل‌کننده سبک‌های دلبستگی در رابطه بین ناگویی هیجانی و مشکلات بین شخصی در یک نمونه دانش‌آموزی مورد بررسی قرار گرفت. چهار صد و چهل و سه دانش آموز دبیرستانی (213 پسر، 230 دختر) مشغول به تحصیل در مدارس شهر تهران از رشته‏های مختلف تحصیلی در حوزه‌های علوم انسانی، علوم تجربی و ریاضی در این پژوهش شرکت کردند. از دانش‌آموزان خواسته شد تا مقیاس دلبستگی بزرگسال AAI))، مقیاس ناگویی هیجانی تورنتو (FTAS-20) و مقیاس مشکلات بین شخصی (IIP-60) را تکمیل کنند. نتایج پژوهش نشان داد که بین سبک دلبستگی ایمن و مشکلات بین شخصی همبستگی منفی معنادار وجود دارد. سبک‌های دلبستگی اجتنابی و دوسوگرا و ناگویی هیجانی با مشکلات بین شخصی همبستگی مثبت معنادار داشتند. نتایج تحلیل رگرسیون تعدیلی نشان داد که سبک‌های دلبستگی می‌توانند رابطه بین ناگویی هیجانی و مشکلات بین شخصی دانش‌آموزان را تعدیل کنند. بر اساس یافته‌های این پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که رابطه بین ناگویی هیجانی و مشکلات بین شخصی یک رابطه خطی ساده نیست و سبک‌های دلبستگی می‌توانند این رابطه را تحت تاثیر قرار دهند.

متن کامل [PDF 1941 kb]   (5871 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/6/7 | ویرایش نهایی: 1395/7/22 | پذیرش: 1393/6/7 | انتشار: 1393/6/7

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به روانشناسی معاصر، دوفصلنامه انجمن روانشناسی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق