دوره 9، شماره 2 - ( 11-1393 )                   جلد 9 شماره 2 صفحات 62-49 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه تهران ، arahimi@ut.ac.ir
چکیده:   (8193 مشاهده)

استفاده از پرسشنامه‌های معتبر و روا در زمینه هویت من برای انجام پژوهش‌های گروهی و سنجش عینی هویت افراد، ضرورتی است که طی دهه‌های اخیر از سوی روانشناسان مورد توجه قرار گرفته است. هدف از پژوهش حاضر بررسی روایی سازه و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه گسترش یافته سنجش عینی منزلت هویت من (EOM-EIS-2) در شهر تهران بود. به این منظور تعداد 2334 نفر از دانش آموزان دبیرستانی شهر تهران انتخاب شدند. با استفاده از ترجمه فارسی پرسشنامه هویت من (EOM-EIS-2) روایی سازه این پرسشنامه با دو روش تحلیل عاملی اکتشافی برای یک نمونه تصادفی 50 درصدی و تحلیل عاملی تاییدی با مقایسه سه مدل روی 50 درصد دیگر انجام شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی نشان داد که پرسشنامه مذکور در هویت عقیدتی و بین شخصی به ترتیب چهار عامل دنباله‌روی، هویت یافتگی، بحران‌زدگی و سردرگمی را دارد. هم‌چنین روایی همگرا- واگرای چهار منزلت هویت مشابه در دو هویت عقیدتی و بین شخصی محاسبه شد و میزان آن از 38/0 تا 65/0 به دست آمد که بیانگر روایی همگرا- واگرای این ابزار است. ضریب پایایی آلفای کرونباخ هشت زیر مقیاس هویت من در سردرگمی عقیدتی و بحران‌زدگی عقیدتی 46/0 و برای بقیه زیرمقیاس‌ها از 53/0 تا 76/0 به دست آمد. در نتیجه‌گیری نهایی این پژوهش روایی سازه و پایایی این پرسشنامه مورد تایید قرار می‌گیرد.

متن کامل [PDF 407 kb]   (5450 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/11/26 | ویرایش نهایی: 1395/7/22 | پذیرش: 1393/11/26 | انتشار: 1393/11/26

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به روانشناسی معاصر، دوفصلنامه انجمن روانشناسی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق