یکی از عوامل مؤثّر بر مشکلات بین فردی، تجربههای اولیۀ فرد با والدین خود در زمان کودکی است. این تجربهها در شکلگیری دلبستگی تأثیر بسزایی دارد. در این پژوهش نقش واسطهای انحرافات شناختی بین فردی در رابطۀ بین سبکهای دلبستگی و مشکلات بین فردی مورد مطالعه قرار گرفت. به این منظور 214 نفر به پرسشنامۀ سبکهای دلبستگی کولینز و رید (RASS)، پرسشنامۀ انحرافات شناختی بین فردی (ICDS) و پرسشنامۀ مشکلات بین فردی (IIP-32) پاسخ دادند. برای برازش مدل از مدلیابی معادلات ساختاری و برای آزمون مسیر غیرمستقیم از بوت استرپ بهره گرفته شد. نتایج نشان داد که سبکهای دلبستگی و مشکلات بین فردی به ترتیب پیشایند و پیامد انحرافات شناختی بین فردی هستند. نتایج نشان داده است که انحرافات شناختی بین فردی، نقش واسطهای معناداری در رابطه بین سبکهای دلبستگی و مشکلات بین فردی دارد (95/0CFI=، 94/0GFI=، 9/0NFI=، 058/0RMSEA=). بر اساس یافتههای پژوهش، سبکهای دلبستگی و انحرافات شناختی بین فردی در مشکلات بین فردی دانش آموزان نقش دارد. همچنین، مدل آزمون شده، مدلی مطلوب برای تبیین مشکلات بین فردی دانش آموزان است
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |