دوره 12، شماره 1 - ( 3-1396 )                   جلد 12 شماره 1 صفحات 3-18 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم ، setayeshi_m@yahoo.com
چکیده:   (662 مشاهده)

یکی از عوامل مؤثّر بر مشکلات بین فردی، تجربههای اولیۀ فرد با والدین خود در زمان کودکی است. این تجربهها در شکل‌گیری دلبستگی تأثیر بسزایی دارد. در این پژوهش نقش واسطه‌ای انحرافات شناختی بین فردی در رابطۀ بین سبک‌های دلبستگی و مشکلات بین فردی مورد مطالعه قرار گرفت. به این منظور 214 نفر به پرسشنامۀ سبک‌های دلبستگی کولینز و رید (RASS)، پرسشنامۀ انحرافات شناختی بین فردی (ICDS) و پرسشنامۀ مشکلات بین فردی (IIP-32) پاسخ دادند.    برای برازش مدل از مدل­یابی معادلات ساختاری و برای آزمون مسیر غیرمستقیم از بوت استرپ بهره گرفته شد. نتایج نشان داد که سبک‌های دلبستگی و مشکلات بین فردی به ترتیب پیشایند و پیامد انحرافات شناختی بین فردی هستند. نتایج نشان داده است که انحرافات شناختی بین فردی، نقش واسطه‌ای معناداری در رابطه‌ بین سبک‌های دلبستگی و مشکلات بین فردی دارد (95/0CFI=، 94/0GFI=، 9/0NFI=، 058/0RMSEA=). بر اساس یافته‌های پژوهش، سبک‌های دلبستگی و انحرافات شناختی بین فردی در مشکلات بین فردی دانش آموزان نقش دارد. همچنین، مدل آزمون شده، مدلی مطلوب برای تبیین مشکلات بین فردی دانش آموزان است

متن کامل [PDF 911 kb]   (593 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۵/۴ | پذیرش: ۱۳۹۷/۲/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۷/۳/۱۳

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به روانشناسی معاصر،دوفصلنامه انجمن روانشناسی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق