بازیهای دیجیتالی در سالهای اخیر گسترش چشمگیری در میان کودکان، نوجوانان و بزرگسالان سراسر جهان و از جمله در ایران داشتهاست. بهگونهای که نه تنها میزان علاقه به بازیهای دیجیتالی رشد بسیاری داشته، همچنین در سالهای اخیر این بازیها در زمینههای مختلف متنوعتر شدهاند. مثلاً در این حوزه میتوان به ظهور بازیهای سه بعدی و دو بعدی اشاره داشت. بر همین اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر بازیهای ویدیویی دو بعدی و سه بعدی بر خلاقیّت و مهارتهای اجتماعی دانشجویان پسر صورت گرفته است. بدینمنظور 45 نفر از دانشجویان دانشگاه خلیج فارس بوشهر از طریق فراخوان انتخاب و پس از همسان سازی، بر اساس نمرۀ هوش و تجربه انجام بازیهای ویدیویی، به سه گروه 15 نفره (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل) تقسیم شدند. شرکتکنندگان در دو گروه آزمایش، در یک دورۀ 20 جلسهای به انجام بازیهای ویدیویی دو بعدی و سه بعدی پرداختند. همۀ شرکت کنندگان در هر سه گروه، مقیاسهای خلاقیت تورنس (CT) و مهارتهای اجتماعی (SSI) را در دو مرحلۀ پیش آزمون و پس آزمون اجرا کردند؛ و سپس دادهها بر اساس روش آماری تحلیل کوواریانس بررسی شدند. نتایج نشان داد که انجام بازیهای ویدیویی دو بعدی و سه بعدی بر مؤلفۀ سیّالی، و انجام صرفاً بازیهای ویدیویی سه بعدی بر مؤلفۀ انعطافپذیری از مؤلفههای خلاقیّت تأثیر دارد. علاوه بر این، انجام بازیهای ویدیویی دو بعدی بر کنترل اجتماعی از مؤلفههای مهارتهای اجتماعی نیز تأثیر دارد. از یافتههای این پژوهش استنباط میشود که انجام بازیهای ویدیویی دو بعدی و سه بعدی، از عوامل تأثیرگذار بر خلاقیّت (سیاّلی و انعطافپذیری) و مهارتهای اجتماعی (کنترل اجتماعی) است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |