1- استادیار گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران ، s_stovar@yahoo.com
2- استادیار گروه آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
3- استادیار گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده: (48 مشاهده)
مدلهای فراشناختی اختلالات اضطرابی، بر نقش پیشبینیکنندگی باورهای فراشناختی در تجربه احساسات منفی تأکید میکنند. همچنین انتخاب و اجرای راهبردهای مقابلهای، تعیینکننده اصلی تداوم یا اختتام اختلالهای روانشناختی محسوب میشود. پژوهش حاضر با هدف پیشبینی اضطراب ریاضی بر اساس باورهای فراشناختی مختل در دانشآموزان پایه ششم ابتدایی انجام شد. طرح این پژوهش توصبفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشآموزان دختر و پسر دوره دوم ابتدایی (پایه ششم) شهر شیراز بود. حجم نمونه در این پژوهش بر اساس فرمول کوکران محاسبه شد و تعداد آنها 226 نفر بود. برای جمعآوری اطلاعات از مقیاس اضطراب ریاضی (MASC) چیو و هنری(1990) و پرسشنامه فراشناخت30 (MCQ-30) کارترایت-هاتون و ولز (2004) استفاده شد. اطلاعات به دست آمده با استفاده از نرم افزار spss و با استفاده از روش همبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از ضریب همبستگی نشان داد که بین ابعاد باورهای فراشناختی با ابعاد اضطراب ریاضی همبستگی معنادار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد باورهای مثبت درباره نگرانی، اطمینان شناختی و خودآگاهی شناختی پیشبینیکننده اضطراب یادگیری ریاضی، کنترل ناپذیری افکار و خطر و اطمینان شناختی پیشبینیکننده اضطراب ارزیابی ریاضی، اطمینان شناختی پیشبینیکننده اضطراب معلم ریاضی، اطمینان شناختی و خودآگاهی شناختی پیشبینیکننده اضطراب حل مساله ریاضی و نمره کل اضطراب ریاضی است. بر اساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجهگیری کرد که با افزایش باورهای فراشناختی منفی و مختل، اضطراب ریاضی نیز افزایش مییابد. بنابراین، مداخلاتی که موجب بهبود و اصلاح باورهای فراشناختی منفی شود، میتواند اضطراب ریاضی را در دانشآموزان کاهش دهد. تلویحات عملی و نظری پژوهش به بحث گذاشته شد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/10/16 | ویرایش نهایی: 1404/5/18 | پذیرش: 1404/6/26 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1404/6/31
ارسال پیام به نویسنده مسئول