XML English Abstract Print


1- استاد تمام گروه روانشناسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ، aliakbaridehkordi@gmail.com
2- دانشجو دکتری روانشناسی سلامت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3- کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران
4- دکتری گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده:   (31 مشاهده)

به دلیل اهمیت فرزندپروری، پرسش‌نامه‌های بسیاری برای سنجش سبک‌های فرزندپروری در کودکان ساخته شده است که تعدادی از آن‌ها به فارسی ترجمه شده و در تحقیقات استفاده می شوند. هر کدام از این پرسشنامه‌ها بعد خاصی از فرزندپروری را بصورت مجزا پوشش می‌دهند، بنابراین می‌توان گفت وجود ابزاری که بتواند همه عوامل موثر را در کنار هم بررسی نماید و با فرهنگ ایرانی سازگار باشد، از اهمیت خاصی برخوردار است، لذا پژوهش حاضر با هدف ساخت، اعتباریابی و هنجاریابی مقیاس ایرانی فرزندپروری مثبت و ایمن طراحی و اجرا شد. مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی از نوع آزمون سازی بود و  بر روی مادرانی که در شهر تهران زندگی می کردند و به پرسشنامه‏  محقق ساخته فرزندپروری مثبتو ایمن پاسخ دادند،  اجرا شد. داده ها در دو مرحله با استفاده از آلفای کرونباخ، تحلیل عامل اکتشافی و تحلیل عامل تائیدی با کمک نرم‌افزارهای SPSS-22 و LISREL-8/5 تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها نشان داد که ضریب پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ  حاکی از پایایی مطلوب برای کل مقیاس و هر کدام از عامل ها بود. همچنین نتایج تحلیل عاملی اکتشافی بیانگر وجود 7عامل نقش آگاهی و مشارکت در فرنزندپروری، انگیزه و باورهای والدین در فرزندپروری، اصول فرزندپروری و فرزندپروری  لذت بخش، سبک والدگری مقتدر، اصول تعامل خوب و ایجاد رابطه، آگاهی از اصول تشویق و دلبستگی ایمن بود که در مجموع 83/46  درصد واریانس کل را تبیین می کنند. در تحلیل عامل تائیدی نیز نتایج حاکی از برازش قابل قبول در تعیین عامل ها بود. پژوهش حاضر نشان داد که ابزار طراحی شده از کفایت لازم بهره مند است و می‌توان در پژوهش‌ها از آن استفاده کرد و برای سنجش کیفیت فرزندپروری مثبت و ایمن این سازه در نمونه های ایرانی از پایایی، روایی و برازش کافی برخوردار است.

     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/1/14 | ویرایش نهایی: 1404/3/13 | پذیرش: 1404/4/26 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1404/7/13

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به روانشناسی معاصر، دوفصلنامه انجمن روانشناسی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق