برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران
2- واحد خمینی‌شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران ، Hadian@iukhsh.ac.ir
3- دانشگاه معارف قرآن و عترت، اصفهان، ایران
چکیده:   (19 مشاهده)
بهزیستی اجتماعی در دوره متوسطه تحصیلی که دانش آموزان نوجوان وارد اجتماع گسترده‌تر می‌شوند، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است؛ لذا هدف از پژوهش حاضر پیش‌بینی بهزیستی اجتماعی بر اساس رفتارهای خودشکن با نقش میانجی‌گری التزام عملی به اعتقادات اسلامی در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر اصفهان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع هم‌بستگی و پیش‌بینی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر 73665 نفر دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر اصفهان بود. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان کرجسی 383 نفر محاسبه شد که برای دریافت نتیجه دقیق‌تر 451 نمونه به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده مورد سنجش قرار گرفت. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه بهزیستی اجتماعی کیز، پرسشنامه رفتارهای خودشکن کانینگهام و التزام عملی به اعتقادات اسلامی نویدی و عبدالهی استفاده شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 26 و نرم‌افزار AMOS نسخه 24 در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی با روش ضریب همبستگی و تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها نشان داد که ضریب استاندارد رفتارهای خودشکن و بهزیستی اجتماعی (379/0-) با سطح معناداری (001/0=p)، ضریب استاندارد رفتارهای خودشکن و التزام عملی به اعتقادات اسلامی (445/0-) با سطح معناداری (001/0=p) و ضریب استاندارد التزام عملی به اعتقادات و بهزیستی اجتماعی (354/0) با سطح معناداری (001/0=p) به دست آمده است. همچنین نتایج نشان داد که التزام عملی به اعتقادات اسلامی در پیش‌بینی بهزیستی اجتماعی بر اساس رفتارهای خودشکن نقش میانجی را بر عهده داشته است (007/005/0=p) و مدل از برازش خوبی برخوردار است. بنابراین، برای بهبود بهزیستی اجتماعی دانش آموزان می‌توان رفتارهای خودشکن آن‌ها را بر اساس باورهای مذهبی کاهش داد.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/7/23 | ویرایش نهایی: 1404/5/11 | پذیرش: 1404/6/9 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1404/6/27

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.