XML English Abstract Print


1- استادیار گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران ، s_stovar@yahoo.com
2- استادیار گروه آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
3- استادیار گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده:   (50 مشاهده)
مدل­‌های فراشناختی اختلالات اضطرابی، بر نقش پیش­‌بینی­‌کنندگی باورهای فراشناختی در تجربه احساسات منفی تأکید م‌ی­کنند. همچنین انتخاب و اجرای راهبردهای مقابله­‌ای، تعیین­‌کننده اصلی تداوم یا اختتام اختلال­‌های روان‌شناختی محسوب می­‌شود. پژوهش حاضر با هدف پیش­بینی اضطراب ریاضی بر اساس باورهای فراشناختی مختل در دانش‏‌آموزان پایه ششم ابتدایی انجام شد. طرح این پژوهش توصبفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش‌‏آموزان دختر و پسر دوره دوم ابتدایی (پایه ششم) شهر شیراز بود. حجم نمونه در این پژوهش بر اساس فرمول کوکران محاسبه شد و تعداد آنها 226 نفر بود.  برای جمع­‌آوری اطلاعات از مقیاس اضطراب ریاضی (MASC) چیو و هنری(1990) و پرسشنامه فراشناخت30 (MCQ-30) کارترایت-هاتون و ولز (2004) استفاده شد. اطلاعات به دست آمده با استفاده از نرم افزار spss و با استفاده از روش همبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از ضریب همبستگی  نشان داد که بین ابعاد باورهای فراشناختی با ابعاد اضطراب ریاضی همبستگی معنادار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد باورهای مثبت درباره نگرانی، اطمینان شناختی و خودآگاهی شناختی پیش‌­بینی‌­کننده اضطراب یادگیری ریاضی، کنترل ناپذیری افکار و خطر و اطمینان شناختی پیش­‌بینی­‌کننده اضطراب ارزیابی ریاضی، اطمینان شناختی پیش­‌بینی­‌کننده اضطراب معلم ریاضی، اطمینان شناختی و خودآگاهی شناختی پیش‌­بینی­‌کننده اضطراب حل مساله ریاضی و نمره کل اضطراب ریاضی است. بر اساس یافته­‌های پژوهش می­توان نتیجه‌­گیری کرد که با افزایش باورهای فراشناختی منفی و مختل، اضطراب ریاضی نیز افزایش می‌­یابد. بنابراین، مداخلاتی که موجب بهبود و اصلاح باورهای فراشناختی منفی شود، می‌­تواند اضطراب ریاضی را در دانش‌­آموزان کاهش دهد. تلویحات عملی و نظری پژوهش به بحث گذاشته شد.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/10/16 | ویرایش نهایی: 1404/5/18 | پذیرش: 1404/6/26 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1404/6/31

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به روانشناسی معاصر، دوفصلنامه انجمن روانشناسی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق