دوره 18، شماره 1 - ( 4-1402 )                   جلد 18 شماره 1 صفحات 77-65 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
2- واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران ، bahramipourisfahani@iau.ac.ir
چکیده:   (433 مشاهده)
هدف پژوهش تاثیر آموزش نوجوان کامیاب بر خود شفقتی، هدفمندی، دیدگاه‌گیری و ارزش‌های فردی نوجوانان 15 تا 18 ساله بود. روش پژوهش آزمایشی با طرح دو گروه آزمایش و کنترل با پیش‌آزمون-پس‌آزمون و دوره پیگیری 45 روز بود و جامعه آماری شامل نوجوانان 15 تا 18 ساله شهر اصفهان در بهار 1402 بود که به شیوه نمونه‌گیری در دسترس تعداد 40 نفر از نوجوانان مراکز مشاوره تخصصی کودک و نوجوان با در نظر گرفتن ملاک‌های ورود و خروج، مطالعه، انتخاب و سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هرکدام 20 نفر)گمارده شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه‌های خودشفقتی (نف، 2003)، هدف‌مندی (کرامبا و ماهولیک، 1969)، دیدگاه‌گیری اجتماعی (محققی، 1395) و ارزش‌های فردی (شوارتز و بردی، 2001) بود. همچنین گروه آزمایش طی 12 جلسه 60 دقیقه‌ای، آموزش نوجوان کامیاب هی، سیاروچی، ‌سی هیز (2015) ترجمه معین و مظاهری (1400)، را دریافت و گروه کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. داده‌های حاصل از پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس و از طریق نرم افزار آماری SPSS 23 تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش نوجوان کامیاب بر خودشفقتی، هدفمندی، دیدگاه‌گیری و ارزش‌های فردی نوجوانان 15 تا 18 ساله موثر بوده‌است (05/0>p). بنابراین می‌توان چنین نتیجه‌گیری نمود که آموزش نوجوان کامیاب درمانی مناسب برای نوجوانان 15 تا 18 ساله است. از این رو پیشنهاد می‌گردد مشاوران و روان‌شناسان در حیطه نوجوان از این روش درمانی نوین استفاده نمایند.
متن کامل [PDF 839 kb]   (44 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/3/25 | ویرایش نهایی: 1403/10/2 | پذیرش: 1403/12/7 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1404/2/26 | انتشار: 1404/4/21

فهرست منابع
1. Ajam, A. A., Farzanfar, J., & Shokohifard, H. (2016). Investigating the role of self-compassion in public health and academic progress of nursing and midwifery students of Mashhad University of Medical Sciences in 2013. Nursing Education. 5(5): 9-16. [In Persian, 1395] [DOI:10.21859/jne-05052]
2. Baránková, M., & Karpinský, A. (2022). Effectiveness of emotion focused training for self-compassion and self-protection in individuals addicted to the internet. Psychoterapie. 16(1).
3. Beltrán-Morillas, A.M., Villanueva-Moya, L., Sánchez-Hernández, M. D., Alonso-Ferres, M., Garrido-Macías, M., & Expósito, F. (2023). Infidelity in the Adolescence Stage: The Roles of Negative Affect, Hostility, and Psychological Well-Being. International Journal of Environmental :Research and Public Health. 20(5), 4114.‏ [DOI:10.3390/ijerph20054114]
4. Blader, S. L., Shirako, A., & Chen, Y. R. (2016). Looking out from the top: Differential effects of status and power on perspective taking. Personality and Social Psychology Bulletin. 42(6): 723-737. [DOI:10.1177/0146167216636628]
5. Cheraghi, M., Arizi Samani, H. R., & Farahani, H. (2008). Examining the reliability, validity, analysis of factors and standardization of the purpose questionnaire in Grambaf and Maholik's life. Journal of Psychology. 12(4): 396-413. [In Persian, 1387]
6. Edwards, M., Adams, E. M., Waldo, M., Hadfield, O. D., & Biegel, G. M. (2014). Effects of a mindfulness group on Latino adolescent students: Examining levels of perceived stress, mindfulness, self-compassion, and psychological symptoms. The Journal for Specialists in Group Work, 39(2), 145-163. [DOI:10.1080/01933922.2014.891683]
7. Flavell, J. H. (2013). Perspectives on perspective taking. In Piaget's theory (pp: 107-139). Psychology Press.
8. Fletcher, A. C., & Blair, B. L. (2016). Implications of the family expert role for parental rules regarding adolescent use of social technologies. New Media & Society. 18(2): 239-256. [DOI:10.1177/1461444814538922]
9. Galinsky, A. D., Rucker, D. D., & Magee, J. C. (2016). Power and perspective-taking: A critical examination. Journal of Experimental Social Psychology. 67: 91-92. [DOI:10.1016/j.jesp.2015.12.002]
10. Gittins, C. B., & Hunt, C. (2019). Parental behavioural control in adolescence: How does it affect self-esteem and self-criticism?. Journal of Adolescence. 73: 26-35 [DOI:10.1016/j.adolescence.2019.03.004]
11. Hayes, L. L., & Ciarrochi, J. V. (2015). The thriving adolescent: Using acceptance and commitment therapy and positive psychology to help teens manage emotions, achieve goals, and build connection. New Harbinger Publications.
12. Hill, P. L., Klaiber, P., Burrow, A. L., DeLongis, A., & Sin, N. L. (2022). Purposefulness and daily life in a pandemic: Predicting daily affect and physical symptoms during the first weeks of the COVID-19 response. Psychology & Health. 37(8): 985-1001. [DOI:10.1080/08870446.2021.1914838]
13. Hoever, I. J., Van Knippenberg, D., Van Ginkel, W. P., & Barkema, H. G. (2012). Fostering team creativity: perspective taking as key to unlocking diversity's potential. Journal of applied psychology. 97(5): 982. [DOI:10.1037/a0029159]
14. Kishida, M., Mama, S. K., Larkey, L. K., & Elavsky, S. (2018). "Yoga resets my inner peace barometer": A qualitative study illuminating the pathways of how yoga impacts one's relationship to oneself and to others. Complementary therapies in medicine, 40, 215-221. [DOI:10.1016/j.ctim.2017.10.002]
15. Ku, G., Wang, C. S., & Galinsky, A. D. (2015). The promise and perversity of perspective-taking in organizations. Research in Organizational Behavior. 35: 79-102. [DOI:10.1016/j.riob.2015.07.003]
16. Lamothe, M., Rondeau, É., Malboeuf-Hurtubise, C., Duval, M., & Sultan, S. (2016). Outcomes of MBSR or MBSR-based interventions in health care providers: A systematic review with a focus on empathy and emotional competencies. Complementary therapies in medicine, 24, 19-28. [DOI:10.1016/j.ctim.2015.11.001]
17. Lee, J. Y., Ready, E. A., Davis, E. N., & Doyle, P. C. (2017). Purposefulness as a critical factor in functioning, disability and health. Clinical rehabilitation. 31(8): 1005-1018. [DOI:10.1177/0269215516672274]
18. McGill, J., Adler-Baeder, F., & Rodriguez, P. (2016). Mindfully in love: A meta-analysis of the association between mindfulness and relationship satisfaction. Journal of Human Sciences and Extension, 4(1), 89-101. [DOI:10.54718/DDCA4089]
19. McCullough JP.(2003). Treatment for chronic depression: Cognitive behavioral analysis system of psychotherapy (CBASP). J Psychother Integr [Internet]. 13(3-4):63-241. [DOI:10.1037/1053-0479.13.3-4.241]
20. MacGrry, p.(2012). Mental ill-health in young people . medicine today.13(5),46-52.
21. Marsh, I. C., Chan, S. W., MacBeth, A. (2018). Self-compassion and psychological distress in adolescents-a meta-analysis. Mindfulness. 9: 1011-1027. [DOI:10.1007/s12671-017-0850-7]
22. Marshall, S. L., Ciarrochi, J., Parker, P. D., & Sahdra, B. K. (2020). Is self‐compassion selfish? The development of self‐compassion, empathy, and prosocial behavior in adolescence. Journal of Research on Adolescence. 30: 472-484. [DOI:10.1111/jora.12492]
23. Moein, S., & Mazaheri, M. (2021). Successful teenager: application of therapy based on acceptance and commitment and positive psychology to manage emotions and achieve goals and communicate. Louisal. Hay, Joseph Ciarucci, Steven C. Hayes (2015). Honorable Publications. First edition[In Persian, 1394]
24. Mohagegi, H., Zoghi Paidar, M. R., Haghubi, A., & Mohamadzaeh, S. (2016). Compilation and validation of social perspective scale in students. Social Cognition. 5(1): 20-34. [In Persian, 1395]
25. Neff, K., & Knox, M. C. (2016). Self-compassion. Mindfulness in positive psychology: The science of meditation and wellbeing, 37: 1-8.
26. Neff, K. D., & Germer, C. K. (2013). A pilot study and randomized controlled trial of the mindful self‐compassion program. Journal of clinical psychology. 69(1): 28-44. [DOI:10.1002/jclp.21923]
27. Neff, K. D. (2003). The development and validation of a scale to measure self-compassion. Self and identity. 2(3): 223-250 [DOI:10.1080/15298860309027]
28. Quinn, B. P. (2018).Purposeful explorers: Adolescents finding their purposes in a Catholic high school. [DOI:10.15365/joce.2102032018]
29. Ratner, K., Li, Q., Zhu, G., Estevez, M., & Burrow, A. L. (2023). Daily Adolescent Purposefulness, Daily Subjective Well-Being, and Individual Differences in Autistic Traits. Journal of Happiness Studies. 24(3): 967-989. [DOI:10.1007/s10902-023-00625-7]
30. Renaud, J. (2023). Emotion Regulation as a Mediator Between a History of Childhood Maltreatment and Present Levels of Self-Compassion.
31. Segal, Z. V., Williams, J. M. G & ,.Teasdale, J. D. (2002). Mindfulness-based cognitive therapy for depression: A new approach to preventing relapse. New York: Guilford Press .
32. Schwartz, S. H., & Bardi, A. (2001).Value hierarchies across cultures:Taking a similarities perspective. Journal of Cross-Cultural Psychology. 32: 268-290. [DOI:10.1177/0022022101032003002]
33. Schwartz, S. H. (2016). Basic individual values: Sources and consequences. Handbook of value: Perspectives from economics, neuroscience, philosophy. psychology and sociology. 63, 84. [DOI:10.1093/acprof:oso/9780198716600.003.0004]
34. Shabani J., Ghorbani A., & Mir, S. (2023). Effectiveness of cognitive therapy group training based on mindfulness on academic vitality and social health. Journal title; 16(3): 6. [DOI:10.5812/ijpbs-120159]
35. Van der Graaff, J., Branje, S., De Wied, M., Hawk, S., Van Lier, P., & Meeus, W. (2014). Perspective taking and empathic concern in adolescence: gender differences in developmental changes. Developmental psychology, 50(3), 881. [DOI:10.1037/a0034325]
36. Winning, A. P., & Boag, S. (2015). Does brief mindfulness training increase empathy? The role of personality. Personality and Individual Differences, 86, 492- 498. [DOI:10.1016/j.paid.2015.07.011]

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به روانشناسی معاصر، دوفصلنامه انجمن روانشناسی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق