دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب ، nemattavousi@yahoo.com
چکیده: (10011 مشاهده)
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش رگههای هسته ارزشیابیهای خود در شیوه مقابله فرد با موقعیتهای استرسزا شکل گرفته است. 217 دانشجو (81 مرد، 136 زن) از سه دانشکده دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب شدند و به مقیاسهای هسته ارزشیابیهای خود (CSEs) شامل مقیاسهای حرمت خود روزنبرگ، مقیاس خودکارآمدی تعمیمیافته، مقیاس نورزگرایی سیاهه شخصیت آیسنک، مقیاس درونی بودن، افراد قدرتمند و شانس و همچنین پرسشنامه راههای مقابله (WOCQ) پاسخ دادند. نتایج نشان دادند بین سه رگه حرمت خود، خودکارآمدی تعمیمیافته و مسند مهارگری با مقابله مساله محور و بین نورزگرایی و مقابله هیجانمحور همبستگی مثبت معنادار وجود دارد. جستجوی حمایت اجتماعی نیز با حرمت خود و خودکارآمدی تعمیمیافته همبستگی مثبت داشت. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان دادند که حرمت خود، خودکارآمدی تعمیمیافته و مسند مهارگری، مقابله مسالهمحور و نورزگرایی، مقابله هیجانمحور را به طور معنادار پیشبینی میکنند. افزون بر آن، نتایج تحلیل رگرسیون آشکار کردند حرمت خود و خودکارآمدی تعمیمیافته، مقابله جستجوی حمایت اجتماعی را به طور معنادار پیشبینی میکنند. با توجه به یافتههای پژوهش حاضر میتوان به این نتیجه دست یافت که شخصیت در مواجهه افراد با عوامل استرسزای مختلف، روی ارزیابیها و واکنشهای آن ها نسبت به موقعیتهای استرسزا و اثربخشی کوششهای مقابلهای تاثیر میگذارد. با توجه به یافتههای پژوهش حاضر میتوان به این نتیجه دست یافت که هسته ارزشیابیهای خود بر شیوههای ارزیابی فرد از موقعیت استرسزا، فراوانی مواجهه با عوامل استرسزا و عوامل استرسزای تجربه شده اثر میگذارد. به نظر میرسد هسته ارزشیابیهای خود در تعیین پاسخهای مقابلهای، و رگهها و مقابله نیز متقابلا در تعیین پیامدها اثرگذار هستند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1392/12/7 | پذیرش: 1392/12/7 | انتشار: 1392/12/7
ارسال پیام به نویسنده مسئول